logo tekst

Nyhetsarkivet

LØRDAGSGJESTEN: ERIK «HIGGI» SØFTING HØGSETH

For første gang siden 2002 må Mosjøen ILs A-lag klare seg uten Erik «Higgi» Søfting Høgseth.
Erik har valgt å trappe ned og blir i år å spille for Mosjøen ILs C-lag i 5.div (C-laget er i realiteten er et Old-boys tilbud).
Han har i mange sesonger vært en av MILs «gladiatorer» som har ført an i front, foran et stadig yngre seniorlag.
Nå er det imidlertid slutt på satsning på A-lags nivå, for den sympatiske brannmannen som til daglig jobber på Vefsn Brannstasjon,

I toppsiktet på adelskalenderen
Foruten en kort opptreden i Levanger på nivå to, har han spilt for MILs seniorlag hvert år siden 2002. Dengang debuterte han som junior, og har fått med seg ca. 380 kamper for A-laget de siste 17 årene. Erik kan ikke huske å ha stått over en eneste kamp for MIL p.g.a skade.
Higgi vært anvendt som spiss, kantspiller og midtstopper, han har vært MILs mest målfarlige spiller de siste sesongene.
Hans hurtighet, dribleferdigheter og skuddfot vil bli et stort savn for MIL A. Fra 2012 til 2019 nettet han hele 106 ganger for MIL.

Mange har måttet bite i Kippermogresset for Higgi

Hendelser fra en lang karriere
Fra en lang karriere har han friskt i minne kampen mot Rosenborg BK på Herøy.
Higgi var med på et sammensatt Helgelandslag som skulle spille kamp mot RBK som da var på treningsleir. -Vi tapte 0-8, men det var gøy å matche seg mot Norges klart beste lag på den tiden, forteller han. En annen kuriositet var da mora til Erik lovet han 500.- for hvert mål han scoret da kampdag falt på hans bursdag i 2009. Det endte med at Tverlandet tapte 11-1, og at mamma måtte ut med 2500.- For den som ikke er sterk i matematikk betyr det at herr Høgseth scoret fem av målene i den kampen. En tredje hendelse han erindrer spesielt, var en 8-0 seier mot Grand Bodø, der vår lørdagsgjest leverte 6 assists.
Den natta fikk han vanskeligheter med å falle til ro, irritert som han var over ikke å ha kommet på scoringslista.

C-laget
Nå vil 35-åringen trappe ned med 5.div spill, og er fast bestemt på at yngre krefter må ta ansvar. -Jeg har ikke lenger den motivasjon som kreves, og jeg har derfor valgt å trappe ned med MILs C-lag. Vi er en gjeng som kjenner hverandre godt, trener en dag i uka og ser frem til å ha det gøy sammen under årets sesong.
-Er vi heldige så får han kanskje lyst på 4.divisjonspill i løpet av våren, sier styreleder i MIL fotball, Mona Berling, spøkefullt og kanskje litt håpefullt.
Selv påstår altså Høgseth at nok er nok, men han utelukker ikke helt….om det skulle være krise…absolutt krise….så kanskje….

Higgi på jobb ved Vefsn Brannstasjon

dagenskamper2