logo tekst

Nyhetsarkivet

MIL-FOTBALLs FØRSTE ÅR

MIL-FOTBALL…..litt info

Etter initiativ av Olai Batten ble Mosjøen fotballklubb startet 5. juni 1909.
De som man i tillegg vet var engasjert i oppstarten var bestyrer Walgren, Karl Vold, Olav Grav, Sigurd Grav, Carl August Eliassen og Agnar Pedersen.

Allerede dette første året ble det arrangert kamp mot Mo IL (eller Mo idrettsforening som det den gang het).
Det ble leid lokalbåt, og det var et stort antall tilskuere med ut Vefsnfjorden. Til og med Mosjøen hornmusikk var med for å sette stemning på begivenheten.
Mosjøen vant kampen 2-1. Det nevnes i forbindelse med seieren at hornmusikkens stortrommeslager ble så begeistret at han slo hull i tromma.
Året etter vant Mo IL med samme sifre i Mosjøen, og i 1911 ble det en knusende seier til Mo, da de vant hele 8-1.
Det var i disse tidlige tider normalt å sette opp pokal til disse rivaldystene, og her var det intet unntak. Nå hadde naboklubben to napp i pokalen, men for å vinne pokalen måtte man vinne den tre ganger.

MIL forberedte seg godt til disse kampene, med blant annet bambusrør som leggbeskyttere.
I 1912 vant MIL 3-0, og året etter tok de sin tredje seier i denne pokalkampen med 2-0 på bortebane. Og pokalen ble med hjem.
Pokalen finnes på MILs klubbhus den dag i dag!

I 1918 dro MIL til Bodø for å møte Glimt til kamp.
Dette var eneste alternativet til den «evige» motstanderen Mo IL. For fotballen var ennå i den spede begynnelse her nord.
Det relativt nystartede Glimt (1916) fikk sitt første nederlag, da MIL vant 5-3.
Fra Glimts jubileumstidsskrift står det:
«Kampen mot Mosjøen ble hard for guttene. Et lag med robust kraft og fart hadde store fordeler fremfor et lag som forsøkte å spille spillet. Et hederlig resultat for Glimt som høstet store erfaringer fra dysten».

Men det var amper stemning blant publikum etter kampen, og dommeren måtte få politibeskyttelse for ikke å havne i klammeri med skuffete tilskuere.

Etter dette så flere lag dagens lys, og på høsten samme år ble Nordland Fotballkrets stiftet. Allerede året etter startet man opp med kretskamper. Og Helgeland/Salten fotballkrets oppstod.
De to påfølgende årene ble MIL slått av Glimt, med henholdsvis 2-1 og 4-1.
Men i 1921 (102 år siden) vant MIL 3-2. Det står skrevet at Glimts keeper var så sint etter kampen, at han kvein.

Samme år fikk MIL besøk av storklubben Sportsklubben 09 fra Oslo.
Ikke nok med at det ble et dundrende nederlag med 0-11, men forpleiningen til hovedstadslaget gjorde stort innhugg i MILs klubbkasse. Gutta fra Oslo måtte ha god forpleining, og slikt kostet penger. Bare drosjer ut til Elsfjord (båtskyss) ble leid til den nette sum av 700.-.
1921 var også året for første kamp mot Sandnessjøen.
Det ble et ulikt oppgjør, da MIL slo SIL med hele 25-0. Noe som kanskje må være MILs største seier noen gang i en offisiell kamp.

Helgeland Blad var til stede under kampen. Og selv om avisa som oftest bruker å ha bunnsolide kampreferat de siste årene, så spørs det ikke om denne for 100 år siden var litt på kanten -da de skrev: «Våre karer var allikevel de flinkeste, for de hadde de lengste og høyeste sparkene».
Årene som nå fulgte ble opp og ned, mye arbeidsløshet og dårlig økonomi gjorde fotballen sporadisk.

Men i 1927 slo MIL Sandnessjøen 6-5 i en pokalkamp som ble spilt på Hemnesberget. Over 400 supportere fulgte med fra Mosjøen til Hemnes for å overvære kampen.

I 1928 skulle den avgjørende kretskampen spilles på Mo mot Mo IL.
For å spare penger ble MIL-gutta enige om å sykle til Elsfjord for så å ta båt derifra. I Elsfjord ble det overnatting før man satte seg i båten (en åpen treroring). Til alt overmål måtte spillerne ro en god del, da motoren sviktet mer enn den gikk. Men spillerne kom seg til Mo-banen før kampstart. Kampen ble spilt i et forferdelig regnvær, og ved 5-0 ledelse til MIL forlot Mo-spillerne banen.
De anså kampen som tapt, og fant det ikke hensiktsmessig å fortsette.

Hjemturen ble en farlig ferd, og man var inne på tanken om å ta nødhavn på Hemnesberget. Men de kom seg etter hvert til Elsfjorden. Der var det å komme seg på syklene og begynne på trø hjemover.

Det var blitt tidlig mandag morgen, og ved Fustvatnet kom det en kone ut fra sommerfjøset. Her fikk MIL-gutta kjøpt melk, nesten alt hun hadde melket gikk med til tørste lokale fotballspillere. Ved 07-tiden var spillerne tilbake i Mosjøen, akkurat i tide til å skifte og gå på jobb.

Dette året ble både A-laget og B-laget kretsmestere, og Oslolaget Lyn var på sommerbesøk i Mosjøen.

B-laget ble kretsmestere også i 1929, mens i 1930 ble det igjen kretsmesterskap på både A og B laget.
I 1931 fikk man nye lover som var i samsvar med Norges Idrettsforbund.

I 1932 hadde man flere kamper enn noen gang før, og MIL stiftet bekjentskap med to nye lag i Harran IL og Bangsund.
Ved juletider ble det 40-års fest, her ble det servert pølser, brus og landsøl til den nette deltakeravgift av kr. 1,50 pr. par.

Styreprotokollen for 1933 avslører at det ble bevilget penger til reparasjon av fotballstøvler (45.-). Sesongen var bra, men man gikk ikke helt til topps. Målforskjellen ble 38 – 21.
Året etter spilte MIL 19 kamper, og hadde besøk av Åsele Idrottsklubb fra Sverige. Noe som betegnes som et «behagelig bekjentskap».

I 1935 ble MIL nok en gang dobbel kretsmester, da både A-lag og B-lag tok hjem denne tittelen.
Målforskjellen til A-laget ble 18-1, og for B-laget 22-3.
Dette året kom også Rosenborg på besøk, og ble grundig banket av MIL med resultat 8-1.

Laget som sendte Rosenborg hjem med stortap.

Kamp program for MIL - Mo i 1917.
Programmet har også en forklaring på fotballspillet, nærmest en bruksanvisning.

dagenskamper2
medlemsfordeler